dijous, 28 d’octubre del 2010

Com puc fer una recerca laboral significativa ? Anàlisis del mercat de treball i dels perfils professionals.


Vivim en un mercat laboral totalment flexible, cambiant, exigent i fortament competitiu.

Davant la cojuntura econòmic actual, la recerca de feina obviament resulta molt més competitiva i complexe. Hi ha molta menys oferta laboral i molts mes candidats cercant feina.Entenc el component emocional i actitudinal com fonamental per aconseguir la inserció en el mercat de treball; sovint l'estat emocional en la recerca de feina pot anar associat a una autoestima baixa, certa ansitetat, desgana i poques ganes de fer coses, pors , desorientació, minva la interacció social amb altres persones i es crea fustració davant l'enviament massiu de "cv" i la baixa o nula resposta de les empreses.

Tot aquest panorama, es tradueix, que molts cops la persona cerqui feina del que sigui i sense importar-li el sector ni les funcions a realitzar, ja que el que vol simplement és treballar ( s'han de pagar les factures i s'ha de menjar..... )

Bè, no és gaire alentador el panorama, però simplement faig la reflexió i de fet tinc la convicció, que com mès significativa sigui la recerca de feina que fem per a nosaltres, es a dir, com mès motivador sigui el perfil professional, sector i funcions a relitzar que cerquem, mès aprop estarem d' aconseguir el que ens proposem.

Pert tant, trobar feina del que sigui i de forma inmediata, apart de complicat, entenc un posicionament erroni i encara molt mès, si els condicionats econòmics ens permeten un cert marge de temps en la recerca de feina.

Ideal seria clarificar els objectius laborals i definir dos o tres escenaris laborals factibles i plausibles, per tal d'organitzar les estratègies de recerca adequades i qualitativament efectives. Ovbiament serà imprescindible un component actitudinal positiu, proactiu , dinàmic i emocionalment una forta predisposició i implicació per aconseguir els objetius que ens proposem.

Molts cops ens "tirem pedres" sobre nosaltres mateixos : o, és que amb l'edat que tinc, o es que no tinc molta experiència, o es que no hi ha feina en el sector, o es que he enviat 500 "cv" i ningú m'ha trucat, o es que ja passo, perquè no hi ha res a fer amb aquest "govern".....

Buscar feina, és una feina en si, molt laboriosa actualment i de perfil totalment comercial, és a dir, si no creiem amb nosaltres mateixos i en les nostres possibiltats, és molt difìcil, que poguem transmetre en una entrevista la nostra vàlua, i el fet de que mostrem pena i ansietat, no agrada gens als empresaris.....

Bè, però per clarificar objectius laborals i molts cops , reorientar el nostre perfil professional , necessitem eines i recursos que ens ajudin a definir el que volem; de fet hi ha que analitzar el que ens interessa i que ens motiva, però també que ens demana el mercat de treball, quines alternatives ocupacionals tinc, i curricularment, que tinc i que em falta.

En la recerca de feina incidiràn factors tant estructurals i cojunturals, com factors personals ( trajectoria laboral, formació, així com disponibilitat i posicionament davant del treball ) i factors competencials, que tots elles incicdiràn conjuntament.

Proposo crear un plà d'ocupabilitat,amb objectius a curt , mig i llarg termini, cercant i clarificant objetius laborals que siguin realment del nostre interès, i gestionant estratègies,i accions que millorin les àreas que anem menys preparats, ja que ens haurem de formar durant tota la vida laboral.

Com podem analitzar el mercat de treball ?

A continuació us facilito pàgines pel seu anàlisis:

- Idescat: http://www.idescat.cat/
- Observatori de treball http://www20.gencat.cat/portal/site/observatoritreball.
- Departament de treball ; http://www20.gencat.cat/portal/site/treball
- Barcelona Activa -Porta 22 ; http://www.porta22.com/porta22/cat/
- Instituto nacional de estadistica; http://www.ine.es/
- Educaweb ;http://www.educaweb.com/

Com podem coneixer els perfils professionals i les seves funcions ?

SOC : a la pàgina web del servei d'ocupació de catalunya podeu consultar més de 700 fitxes professionals en l'apartat " conèixer les feines: ;http://www.oficinadetreball.cat/socweb/opencms/socweb_ca/ciutadans/orientacioTrobarFeina/coneixer_feines.html. Apart podeu demanar cita a les oficines del SOC amb orientadors laborals , on de forma gratuïta us poden fer un seguit de sessions on precisament ajudar a que clarifiqueu objectius laborals, treballar competències, detectar necessitats formatives, repassar tècniques de recerca de feina i , en certa manera, incrementar les vostres possibilitats d'aconseguir els objetcius que us proposeu tant en la inserció laboral, com en la reorientació de perfils professionals.

-Porta 22 // BCN Activa ;Apart de la pàgina web ( http://www.porta22.com/porta22/cat/sectors-de-futur/index.jsp ), si us aneu a la delagació de barcelona activa al carrer llacuna 162 de barcelona, trobareu una xarxa d'ordinadors amb una intranet on podreu consultar entre altres coses, mès de 700 fitxes professionals. És un espai de consulta gratüit i amb informació molt valusoa. Apart teniu un centre de documentació bibiolgràfia, orientadors laborals, i cada dia fan càpsules i tallers formatius tant desenvolupament personal, professional i de tècniques de recerca de feina. Tots aquets recursos són gratuïts.Solen fer tallers o sessions temàtiques per sectors i perfils professionals ( logistica, aeronàutica, etc ).

-Lanbide ( Servei ocupació basc ); http://www.lanbide.net/

-Prometeo ( Servei d'ocupació Andalùs ); http://prometeo3.us.es/publico/index.jsp

-www.guiadeocupaciones.info

-www.tusalario.es

-Red Trabaja

- Laboris, Infojobs, Educastur, ETC.

i amb altres accions;

- mirant ofertes de feina de portals especiltzats en el sector que volguem cercar.
- anant a gremis, associacions, col·legis professionals, coneferències i sessions informatives de sectors com les que fan a "Porta 22 / BCN Activa".
- Realitzant pràctiques, tallers de tast, fer voluntariat en funcions o entitats del nostre interès, formació continua, ocupacional, especilitzada, etc.

En fi, si clarifiquem el que volem, tindrem molt guanyat..........

dimecres, 20 d’octubre del 2010

El "mail-slogan", buscant un punt diferencial.


Quan cerquem feina mitjançant un mailing dirigit a empreses del sector que ens interessa, o simplement responem a ofertes de feina, normalment en l'assumpte del correu acostumem a posar el nostre nom i l'oferta del perfil professional que estem interessats ( EX. CV J.C.M. / Oferta secretària, CV M.N.O / Oferta Comercial, etc ).

Els responsables de selecció, que sol·liciten els "cv" mitjançant el correu electrònic , acostumen a a rebre multitud de "cv" si l'oferta és interessant.

Proposo i sugereix-ho, que en l'assumpte del e-mail que envieu, tant si es per autocandidatura com responen a una oferta, en l'assumpte escribiu un eslogan creatiu, que predisposi a una expectativa positiva envers la vostra candidatura, i que el vostre e-mail, almenys , tingui mès opcions a que sigui obert i examinat pel responsable de selecció.

Poso uns exemples que vaig fer servir jo mateix en la meva recerca de feina:

-"Crec en la remuntada dels rrhh / Cv Oriol "

-"Si ho creus realment, ho pots aconsguir / CV Oriol"

-"Gestió i relació alumnes-empreses / Cv Oriol"

-"Il·lusió envers l'oferta d'insertor/CV Oriol"

Aquets eslogàns, anaven acompanyats de cartes de presentació en el e-mail com les següents:

"A la att. Resp. Selecció,

Preparats per la remuntada dels rrhh ???

-"Estic convençut de la remuntada dels rrhh a les empreses, i és per aquest motiu, que els hi adjunto el "cv" per si ara o més endevant creiessin oportú que el meu perfil pugui ser adequat per la seva organització.
Actualment estic en recerca activa de feina, cercant un projecte dins d'empresa de serveis de rrhh, i poder desenvolupar tant tasques de comercialització de productes de rrhh, selecció de personal i formació de capital humà, adaptant-me a les seves necessitats.
Després d'analitzar i visualitzar la seva pàgina web, entenc que podria ser interessant treballar dins de la seva estructura empresarial.
Com podràn comprobar en "cv" adjuntat, tinc mes de 10 anys d'experiència en la comercialització de productes de rrhh, selecció i formació de personal intern.

Cordialment",


I altres exemples de carta de presentació....


"Els adjunto "cv" per participar en futurs o actuals el processos de selecció dins de la seva organització, si ho estimen oportú.
Indicar que actualment cerco desenvolupar-me dins del sector social, i amb un fort component amb les relacions humanes.
Com podràn comprobar, he realitzar tasques polivalents tant de comercial, Tècnic de Selecció i orientador laboral a usuaris, així com formador de personal intern d'empresa privada, i en el seu dia, de col•lectiu PIRMI.

Gràcies per la seva atenció"


"Em dirigeix-ho a vosaltres com autocandidatura, per gestionar possibles serveis.
Em dic Oriol, sóc psicòleg , i com podran comprovar en "cv" adjuntat, tinc més de 10 anys d'experiència en el sector dels rrhh , selecció de personal , formació , prospecció contínua de clients + tasca administrativa polivalent, que m’han permès ésser coneixedor de la realitat empresarial i de les competències, habilitats, aptituds i actituds que avui en dia es valoren."


Poder sembla una eina molt senzilla de portar a la pràctica, i la idea es cercar un cert valor afegit i diferencial respecte a la resta de candidatures, donant la possibilitat de ser mès creatiu, i presentar la nostra candidatura més atractiva per tal de participar en els processos de selecció.

No és recomenable posar un eslogan "frikie", ja que ens podem passar de graciosos, i aconseguir l'efecte contrari al desitjat.

En fi, és una petita proposta senzilla de portar a la pràctica, però pot ser divertida i productiva a la vegada......

dimarts, 23 de març del 2010

Els Punts d'informació Juvenil de BCN ( PIJ )



Una relativament "nova i fresca" via d'accès per recopil·lar informació útil, pràctica i de manera gratüita, tant de temàtica laboral i accés a l'ocupació , com d'altres temàtiques d'interés pel sector juvenil, són el els punts d'informació juvenil ( PIJ ).

Actualment a Barcelona s'en disposa de 8 centres i l'últim posat en marxa va ésser el de Horta-Guinardó el passat 19 de març del 2010 ( c / horta 71 ).

Però, que hi pots trobar en un punt PIJ ?:

- Són espais a on podràs trobar tota aquella informació que sovint interessa: treball, formació, habitatge, cultura, esports, oci, salut, turisme, cooperació, associacionisme, etc .

En aquets centres l'atenció és personalitzada i gratuïta per professionals. També s'hi pot trobar taulers d'anuncis, materials d'autoconsulta, exposicions, ordinadors amb conexió a internet, tallers , xerrades, etc.

Si vols ampliar la informació, www.infojovebcn.cat

A continuació, una descripció dels centres que hi ha actualment a BCN, i els seus serveis personalitzats:

PIJ Horta-Guinardó: c / Horta 71. TF: 93 42 02 595
Serveis del centre:
- Assessorament laboral gratuït. Premsa i material laboral.
- Conexió a Internet.
- Sales polivalents.

PIJ Sants- Montjuïc: c/ Muntada 5 TF: 93 291 42 54
Serveis:
- Assessorament gratuït sobre itineraris acadèmics.
- Assessorament gratuït sobre salut.

PIJ Sarrià- Sant Gervasi: c/ Brusi 61 TF: 93 414 01 95
Serveis:
- Assessorament gratuït sobre mobilitat europea.
- Internet- wi-fi

PIJ Gràcia: Gran de gràcia 190 TF: 93 368 10 05
Serveis:
- Ofertes de feina-Borsa de treball
- Internet wi-fi
- Agenda d'activitats

PIJ Sant Marti: Rbla Prim 87-89 TF: 93 498 27 43
Serveis:
- Club Recerca de feina.
- Borsa de treball.
- Premsa laboral.
- Assessorament sobre itineraris acadèmics

PIJ Garcilaso- Sant ANDREU: C / Juan de gaaray 116 TF: 93 256 29 59
Serveis:
- Espai de recerca de feina.
- Premsa especialitzada en l'àmbit juvenil.
- Assessorament sobre itineraris acadèmics.
- Assessorament sobre drets i deures laborals.


PUNT Boca Nord-Horta: c/ Agudells 37-45 TF: 93 429 93 69
Serveis:
- Itineraris acadèmics.
- Drets i deures laborals.
- Internet i wi-fi


Centre d'informació i assessormant per a Joves- CIAJ: C / Sant Oleguer 6 TF: 93 442 29 39
Serveis:
- Orientació sobre la recerca de feina.
- Viatgeteca.
- Premsa laboral.
- Missatges telefònics de text curts per a persones amb dificultats aduditives.
- Assessorment sobre drets i deures laborals.
- Assessorment sobre turisme.

Agencia Catalana de la Joventut: c/ Calàbria 147 TF: 93 483 83 41.
Serveis:
-Assessorament Laboral , Habitatge, Turisme, Xarxa d'Albergs, Carnet Jove, etc.

En fi, els PIJ, són altres centres i alternatives per accedir a informació útil i presentada i impartida de forma gratuïta.....

dilluns, 18 de gener del 2010

Sirius RRHH: Noves tendencies del mercat laboral.Fonts d'informació.



Com em va sorgir la idea de publicar aquest blog?

En un mercat laboral tant cambiant i "salvatge" , la xarxa ha permés que noves tendencies estiguin transformant tant la forma tradicional de buscar feina com el de buscar candidats.

El fet d'haver treballat durant gairabé els últims deu anys dins del sector serveis rrhh ( àrea comercial, Selecció de personal, Formació, etc ), m'ha permés tenir contacte amb empreses / candidats i trobar-me en tot tipus de situacions, podriem dir "en l'altra banda", es dir, del qui busca candidats per les empreses.

He trobat interessant aprofitar les noves tecnologies i les seves possibiliatats per interactuar amb la xarxa, però per vies no tant convencionals com pot ser el facebook, xing, twitter,etc, sinó mitjançant una eina gratuïta i potent com pot sel el blog.

Aquesta eina és un concepte més personal per la seva possibilitat de creació, disseny, etc i molt lligat a la web 2.0 / 3.0, i al seu ús social , i les possibilitats d'interacció amb la xarxa.

Com que és un blog totalment obert als comentaris i aportacions de qui vulgui, pot ser últim per tothom.

Pot permetre actualizar les tendencies i novetats.

Fonts D'informació del Blog.

Assistencia a Cursos,seminaris i conferencies :

- Universitat de Barcelona.
- Barcelona Activa / Porta 22.
- Montaner Asociados-BCN Activa.
- SOC ( Servei d'ocupació de Catalunya ).
- Global group- BCN Activa.
- Funadació Comtal.Punt d'informació tria.
- Signes Grafo-BCN Activa.
- Nau Professional-BCN Activa.
- Bracket-BCN Activa.
- Barcelona Activa ( Servei d'orientació laboral i documentació ).
- Cibernarium.
- Tecniber- 5.
- Cedi Formació.
- Isep ( Institut d'estudis Psicológics ).
- Foment de treball.
- Diversos PIJ ( punts d'informació juvenils de Barcelona )
- Recusros diversos recollits a Internet.

Bibliografia:

- Empleo 2.0. Autora: Rosaura Alastruey.Editorial UOC. El vaig comprar a la llibreria Bertrand de Rambla Catalunya-BCN i em sembla que em va costar uns 12 euros.

La foto que podeu observar en aquest article hi apareix la estrella Sirius i m'he la facilitat en Joan Vallverdú,un brillant divulgador dels coneixements l'Astronomia.
Us recomano entrar dins del seu blog,http://www.joanvallverdu.blogspot.com/
( Astronomia i més ).

En fi, espero que la informació que pogueu trobar en aquest blog us sigui d'utilitat i qui vulgui pot afegir la informació que cregui oportuna...

Com pots anunciar-te per Internet ? Descarrega't programes i arxius.


Per la xarxa normalment ens podem trobar en diferents tipologies d'anuncis:

- Culturals; anunciants dedicats al sector de la cultura.
- negocis: a la venda de productes o serveis no classificables com entreteniment i cultura.
- Entreteniment: webs dedicats a l'oci.
- Professionals: dissenyadors, programadors, consultors i experts en general que treballen de forma autónoma i empreses.

Apart dels circuits convencionals i mes o menys coneguts de la xarxa, també hi han candidats que s'anuncien en diferents portals i direccions d'internet.

Algunes pàgines, que no tenen una contraprestació económica, sinó simplement d'intercambi d'objectes i serveis poden ser:

www.volstens.unmicroclima.com/: iniciativa sense ànim de lucre on es poden demanar i oferir diferents objectes.
www.truequeweb.com: es un sistema d'intercambi d'objectes i serveis, sense que tinguis de posar diners.
www.nolotiro.com : portal on s'intercambien objectes, sense tenir que pagar per ells.
www.kroonos.com : intercambi d'objectes o de temps.

Sector inmobiliari- amb contraprestació económica:

www.idealista.com
www.pisocompartido.com
www.compartepiso.com
www.habitamos.com

Per classificats més generalistes amb contraprestació económica:

www.loquo.com
www.paginasamarillas.es
www.segundamano.es
www.tablondeanuncios.com
www.lavanguardia.es
www.clasificadoselpais.com
www.autoscout24.es : compra - venda de vehicles amb motor.
www.ebay.es : compra venda d'articles de segona mà.

Que és una descàrrega ?

Consisteix en obtenir arxius o programes que estan a Internet ( en altres ordinadors i servidors ) , per desar-los i deprés instalar-los als nostres ordinadors.

Normalment s'utilitza la paraula "baixar" en comptes de descarregar ( download).

Descarregar arxius i programes d'internet, és una manera cómoda i ùtil d'accedir a continguts, recursos i eines tant de forma gratuïta, com de pagament.

Ens podem descarregar programes, per baixar música, vídeos, tutorials, manuals, documentació per tràmits , llibres en format PDF, etc.

Hi han descàrregues de pagament i d'altres gratuïtes.

Portals de descarrega de software gratuïts:

www.portalprogramas.com
www.files32.com
www.tucows.com
www.todoshareware.com

Descarrega d'aplicacions classificades per categories i software en general:

www.softonic.com ( on pots baixar per exemple soulseek per baixar música, real player, per baixar vídeos, etc ).
www.softcatala.org
www.uptdouwn.com
www.programa-gratis.net
www.bajenlo.com
www.guiasoft.com
www.jumbo.com
www.softdownload.com.ar
www.todoprogramas.com
www.descargas.org

Algunes pàgines i software antivirus:

www.pandasecurity.com/spain/
www.grisoft.com
www.my-etrust.com/microsoft/index.cfm

En fi, la xarxa ens pot oferir moltes possibilitats tant de fer demandes com ofertes, però no totes necessariament tenen de tenir una contraprestació económica....

Marketing Personal . Pensa en gran , fes la carta als reis.



Tots sóm necessaris, però no hi ha ningú imprescindible dins d'una empresa.

De mitja, avui en dia la gent cambia feina al voltant d' entre set i vuit vegades.

Poques són les persones , que com passava antigament, tenen un lloc assegurat.

Volguem o no, cercar feina implica "vendres" com un producte". Si pensem una mica, quan anem a comprar a vegades ens movem per diversos interessos:

- Interessos econòmics : a vegdades ens importa el preu i d'altres no....
- per seguretat del producte : qualitat, ja el coneixiem, etc.
- per orgull de tenir : ensenyar el que hem comprat,"porque yo lo valgo"...
- per novetat, tendencia o moda : " al loro...."
- per afectivitat i component emocional.

Bé, les empreses fan el mateix "joc mental" per tal de trobar els candidats, amb les variables que ells considerin: candidats que ja tinguin referències positives
( seguretat ), per orgull ( " he fichado al director comercial de la competencia... ), per novetat ( " es que aquest candidat amb tot el que sap crearà nous circuits i optimitzarà costos... ), per afectivitat ( " es que em dona molt bon rotllo...." ), per economia ( s'ajusta al la banda salarial que podem pagar " ), i en moltes ocasions, es conjugen aquestes variables, però serà la empresa qui posarà l'ordre d'aquets valors per trobar la persona adequada.

I els candidats fan el mateix...." trabajo en esta super-multinacional ( orgull )," es que em paguen un pastón...( economia ), " estic de conya amb els companys....( afectivitat ).... " es que em formen i aprenc una passada....( novetat ) , i així successivament....

Per tant , hem presentar i posicionar la nostra candidatura donant la millor imatge.

I nosaltres també intentar triar, segons la nostra escala de valors i interessos, la empresa o sector que realment ens fagi il·lusió.

Però ,com ho podem fem ?

Primer marca l'objectiu i escenaris laborals que et farien il·lusió, i com que somiar és gratis, "pensa en gran", que no costa res.

Fes "la teva carta als reis", segons els teus valors personals, necessitats i possibiliats:

- de que t'agradaria treballar o en quina àrea-sector ?
- quin horari voldries fer ?
- quina banda salarial "realista" i amb certa objectivitat t'agradaria cobrar ?
- a on voldries treballar ?
- vols tenir disponibilitat per desplaçamemts o cambiar de residenci ?
- vols un lloc amb responsabilitat o de promoció ?
- i el que tú vulguis...

Després vindràn "les rebaixes":

- És realista amb el meu curriculum el que vull fer ?
- Com estar el sector en que vull treballar ?
- Aquets són els salaris que hem puc trobar ?
- etc,etc.

La idea es traçar una /es estrategies per tal de fer lo més atractiva possible la teva candidatura, donant valor afegit i diferencial.

Fes un bon curriculum, que és la primera i millor carta de presentació que podem tenir d'entrada.

Pots posicionar-te diferencialment , amb eines de xarxes professionals i socials, creació de web-blogs, inserir el teu "cv" en webs especialitzades, borses de treball on-line orientades al sector que t'interessa, etc.

Dins d'aquest blog, trobaràs diversos articles on podràs traçar i seleccionar les estratègies que creguis més oportunes.

Si realitzes mailings del teu "cv" dirigits, és molt recomenable que en l'assumpte del e-mail possis un "eslogan" que cridi l'atenció, sense arribar a ser "friki", ja que tindràs més possibilitats de que es mirin amb més deteniment el teu "cv".

Pensa que la persona que recepciona els currriculums, rep moltissims i més avui en dia i per tant no té temps material d'analitzar tots de forma curosa.

Recomenable també és estar present dins del sector que t'interessa participant en semimaris, cursos de formació, conferencies, etc i intentar crear contactes , vincles i buscar més la qualitat del contacte , que no pas la quantitat.

Per acabar et proposo un petit exercici d'imaginació: pensa en un supermercat,i que tú t'has de presentar com si fossis un paquet d'espaguettis el més atractiu possible, i una "empresa - persona" que t'interessa , vols que et compri.

Imaginat que en l'estanteria hi han cinquantena més de" paquets d'espaguettis " desitjosos també de ser comprats per la mateixa persona.

Com ho faries perque et compressin a tú ?

Segurament pensaries en la visibilitat del teu producte, a on estar posat de l'estanteria, un envoltori atractiu, un nom de marca que cridi l'atenció, una qualitat del producte amb valor afegit, i segurament hi afegiries una serie de promocions com el regal de la forquilla màgica, etc.

Cadascú dissenyaria les variables que cregui oportunes per tal de que el comprin.

En fi, si ens volem posicionar amb més possibilitats, hem de cercar el valor afegit i diferencial que tots noslatres tenim i donar la millor visibilitat i posicionament possible....