Si parlem de la web 2.0 , ho podriem “extrapolar” en certa manera també a la recerca de feina. M’explico, actualment, molts candidats fan una recerca de feina enviant el seu “cv” en uns possible ventall 10 a 12 canals tradicionals: pagines web d’empreses, borses on-line, ETT i empreses de selecció, col·legis professionals, gremis i associacions, dispositius pùblics d’inserció i oferta pùblica ( SOC, dispositius de promoció d’ajuntaments ), premsa, centres de formació, etc.
I aquesta recerca, encara que es fagi de manera sistèmatica, amb ojectius laborals ben definits i clarificats, i adequant unes bones eines (“cv” , carta de persentació), en moltes ocasions crea molta fustració, i els resultats no són els esperats.
Obviament, no cal parlar gaire de la cojuntura en que ens trobem, i de la importància que té la formació i el reciclatge continuat per incrementar les nostres possibilitats de trobar feina, però si que entenc interessant reflexionar sobre com podem fer evolucionar la recerca tradicional cap a una molt més proactiva i dinàmica, que posicioni i dongui millor visibilitat i posició a la nostra candidatura.
Podem intentar fer una recerca molt més creativa, innovadora,productiva, on el component actitudinal seràn fonamental:.
I es que la recerca actual, tè molt a veure amb la tasca comercial, on les resultats es veuen en moltes ocasions a mig i llarg ternmini, i aixó, en la realitat actual de moltes persones, i les seves variables, és molt complicat de portar.
A continuació, 10 idees i estratègies per tal de millorar i potenciar la recerca:
1-La realitat de les xarxes socials i les possibilitats que facilita internet: dinamitzar la candidatura, cercar contactes de qualitat ( linkedin, xing, beknown, etc ). Crear una pàgina web, blog, penjar projectes a internet, visualitzar i valorar ofertes de feina mitjançant twitter, i tot el conjunt d’aplicatius que estan creant-se continuament al seu voltant : tweetempleo, tweetdeck, twitjobsearch,etc., i empreses que estàn potenciant i filtrant candidats tenint en compte la selecció i reclutament 2.0 com Acciona, Mango, Vodafone, Indra, Banesto,etc.
2-Potenciar l’auutocandidatura: utilitzar directoris d’empreses, ( www.empreses.com, www.anuariacisa.com, www.paginasamarilla.es, etc ), per tal treure llistat d’empreses objectius i analitzar i valorar les seves pàgines web corporatives:
Aquesta acció, que requereix certa planificació, organització i metedologia, ens pot sorprendre i ens podem il·lusionar, identificant els serveis que donen les empreses .
Podrem analitzar si estàn difonent ofertes, o inscriure el nostre “cv” en la seva base de dades ( val la pena fer-ho de manera curosa i completa ) , o , si ho permet la pàgina, aconseguir un correu electrònic, per enviar el “cv” com autocandidatura.
Ens podem presentar directament per futures necessitats de l’empresa ; més recomanble per a petites i mitjanes empreses; d’aquesta manera, eliminem competència, visualitzem l’empresa i tenim unes sensacions del que veiem, demostrem iniciciativa i actitud practiva, i realment, mai se sap on està l’oportunitat.
En empreses de tamany gran i multinacional, en general, serà molt difícil passar el filtratge de la rececpió.
3-Has pensat de crear un videocurriculum ? Pots donar mès força i valor afegit a la teva candidatura. Pots valorar la opció, veien exemples a www.futuracv.com , www.videocurriculum.es , www.castingforjobs.com ( si vols, pots ampliar informació en un post del videocurriculum en aquest blog ). Empreses de selecció com Psicotec o Catenon, ja fa anys que valoren videocurriculums.
4-Pots pensar en crear-te i treballar-te una identitat digital, que dongui més visibilitat i millor posicionament a la teva candidatura.
5-Pots obrir-te un canal al youtube, on costumitzar i personalitzar videos, on presentar de forma creativa i innovadora la teva candidatura , habilitats , capacitats, etc.
6-Mail-slogan: Quan enviis un “cv” per mail, ja sigui per reposta a un anunci o bé per autocandidatura, en l’assumpte del correu pots posar un “eslogan o fase creativa”, que predisposi de forma positiva l’obertura del nostre “cv”. El primer objectiu, es almenys, que obrin el nostre “cv”.
7-Participant i anant a conferencies, tallers, xerrades professionals, trobades, etc, pots potenciar una xarxa de contactes de forma qualitativa on conèixer gent amb interessos i motivacions en moltes ocasions comunes a les nostres.
8-Has pensat mentre estàs buscant feina de col·laborar amb alguna associació, comunitat, entitat, voluntariat, on poder sentir-te útil, i dinamitzar-te en certa manera en alguna activitat que et diverteix-hi i et fagi sentir bé ?
9- Mentre estàs buscant feina, pots sol·licitar orientació laboral que t’ajudi a identificar i clarificar objectius laborals, així com millorar eines i canals ( servei ocupació de catalunya, dispositius de promoció economica d’ajuntaments com barcelona activa, impo, impem, grameimpuls, punts d’informació juvenil, fundacions / entitats socials, etc )
10- La més important: la formació continuda.
En fi,i al final, cadascú té una estrategia personal i genuina..