dimarts, 22 de gener del 2013

¿ Oye, pero realmente hay alguien en el otro lado ? "10 estratègies per aconseguir una entrevista de selecció" i generar noves oportunitats laborals: res a perdre, tot per guanyar...


Atrevir-se, tenir morro, anar amb pas ferm, actuar amb trempera ( amb el bon sentit de la paraula... ), cridar l’atenció en positiu + gran dosis d’il·lusió / passió, constància + planificació+ estratègia amb  clara determinació..., podrien ser alguns dels ingredients que podriem barrejar per tal d’aconseguir el primer pas:  l’ entrevista o contacte  que ens pugui generar una oportunitat laboral. Sembla mentida el que podem arribar a aconseguir...



Paradoxalment, si més no, és la situació que ens trobem quan estem a l’atur: incertesa, neguit, inseguretat, manca de confiança,  desorientació, desànim etc, en moltes ocasions,  traduïnt-se en una” desaventatge emocional” que ens pot condicionar la recerca...


I arriba el moment que ens fem la pregunta trascendental : ¿Oye, però realmente” hay alguien en el otro lado” ? Es  a dir, quan enviem “cv” massius, algú  s’ho mira, ? algú ho valora ?   Estant empapelant alguna pared amb el nostre “cv” i no ens hem enterat  ? Per què no hi ha ninguna persona “humana” que ens truqui ? M’he equivocat de planeta ? I realment ens comencem a qüestionar tot el nostre recorregut laboral i a dubtar de nosaltres mateixos...

I es que ha cambiat la manera de buscar feina i més que cambiarà , i cada cop més haurem de ser més actius, protagonistes de les nostres històries, “investigadors” d’empreses i  gestionadors de contactes de qualitat de curt, mig- i llarg termini...

.
Un cop definits: els nostres objectius –escenaris  laborals d’interès ( tot serà més fàcil si sabem el que volem... ), et proposo 10 estratègies per tal d’aconseguir una possible entrevista / oportunitat laboral,:

1-Realitzar campanyes dirigides que anomeno "Good Week -Momento Justo”: consisteix durant una setmana intentar focalitzar la recerca de forma intensiva i dirigida amb perfils-sectors que segurament tindràn necessitat de personal en una determinada época de l’any.  Ho temporalitzaria en una setmana , per aixó l’he anomenat” good week”; desprès faria una valoració de resultats de les accions, (però ovbiament el temps que hi dediquis dependrà de la teva estartègia i organització )

Exemples de campanyes “GOOD WEEK  -Momento justo”

Exemple “Sector Administració”: Si tens perfil d’administració, amb certs coneixemts de fiscalitat / dret, etc, en l’época de la renta IRPF, pots contactar directament amb assessories fiscals  ( pots buscar per exemple amb pàginas amarillas http://www.paginasamarillas.es/  , pregunar a Hisenda amb quins proveïdors-col·laborados o plataformes de call center treballen aquest any http://www.agenciatributaria.es/AEAT.internet/Inicio.shtml   , es a dir, està atent /a en una época concreta que es necessitarà un determinat perfil, però t’hauràs de moure abans...


 Exemple “Sector Transport Logística”: Catalunya, sens dubte, és un desti turístic de pimer ordre,  a on els ports marítims poden ser punts de dinamització i d’oportunitats laborals ( creuers, multinacionals,navilieres, hotels, etc ). Mitjançant pàgines com el “Diario Marítimohttp://www.men-car.com/maritimas%20general.html    o el “Portic.nethttp://www.portic.net/  , pots investigar empreses que treballen en le sector i contactar amb elles directament, visitar les seves webs, realitzar un  “mailing personalitzat”, passart-te directament .Es a dir, focalitzar la recerca en perfils i empreses que et puguin fer il·lusió, sent tú el protagonista de la recerca i no esperar que et truquin.


Exemple “Sector Sanitat”: Si tens un perfil d’auxiliar de geriatria / Infemeria, etc, en l’época de primavera-estiu,  pots contactar   i anar directament a les residències i consultar la seva ubicació i característiques http://www.inforesidencias.com/consultas_provincias/Residencias_en_Barcelona.asp ) , centres de dia, centres sociosanitàris. També pots anar a empreses de selecció-intermediaris especialitzats en serveis d’atenció a la gent gran, i presentar el teu “cv” , destacant la teva flexibilitat horària ( torns mati-tarda-i nit ,si la tens obviàment ),  i la “teva possibilitat” de realitzar suplències d’estiu,  d’incorporació inmediata, etc, 
La idea es posar-li lo més fàcil que puguis a l’empresari, per tal de que, almenys, aconseguim la entrevista. Si vas o entres a la borsa de treball de “ACRA” ( Associació catalana de recursos assitencials )  http://www.acra.es/cat/index.asp podras copsar oportunitats laborals cada setmana del sector.


Exemple “Sector Aeronàutica”: també els sector més especialitzats poden tenir vies interessants per valorar ofertes i empreses del sector. Per exemple , http://www.aviationjobsearch.com/ , un portal que et pot facilitar visualitzar oportunitats laborals en tot el món i pots intentar contactar amb empreses del sector en el extranger utilitzant les xarxes socials, videoconferències, videocurrículums, etc. Una llibreria del barceloní barri de gràcia ( aprop de fontana )   “ AEROTECAhttp://www.aeroteca.com/presentacio/index.php , hi pots trobar molts recursos interessants, simuladors de vol ( amb formació per aficionats ), material formatiu i perquè no, una xarxa de contactes interessant...


Exemple Sector Energia Renovable-Medi ambient”: mitjançant portals especialitzats com" solar web" http://www.solarweb.net/   , pots fer recerca de de directoris d’empreses  dins del sector , invetsigar i il·luionar-te amb el que fan,  i contactar directament ( a les petites i mitjanes empreses com consultories, etc, pots probar de presentar-te directament ), i intentar generar una possible entrevista / intercanvi d'impressions de cara a col·laborar ara o en un futur, Pensa  que estàs demostrant actitud positiva, predisposicó, coneixement del sector i ganes de treballar, eliminant  competència ja que no tothom realitza aquestes accions focalitzades.



Exemple “Sector alimentació”: Sempre has volgut treballar com a pastisser / forner i t’has format i tens certa experiència... Pots cercar en le gremi de forners de Barcelona el directori de forns  http://www.gremipabcn.com/esp/continguts.php?ap=Buscador%20de%20panader%C3%ADas  i analitzar la seva pàgina web les necessitats de personal / compaginar amb la vistita directe amb els establiments que més et sentis identificat.


2- Posa’t a la pell del reclutador / tècnic de selecció / empresari i investiga com  fan la selecció avui en dia. Per exemple, amb el portal" reclutando.net" http://www.reclutando.net/ pots copsar alguna de les seves tècniques i estratègies de recerca de candiats i estar al dia de les últimes tendencies i entendre millor com ens busquen i ens poden trobar:  http://www.reclutando.net/como-reclutar-sin-demasiado-presupuesto-las-estrategias-de-reclutamiento-low-cost/ : amb referències, xarxa de contactes, xarxes socials, bases de dades pròpies,  fires d’ocupació,  pràctiques + contractació,  xerrades-conferències del sector, etc.


3- Actualment  multitud de portals, webs i blogs interessants circulen per la xarxa i poden ser una bona alternativa als portals tradicionals i generalistes de recerca de feina. Podràs valorar   oportunitats laborals i inclús algún d’ells facilita  algunes ofertes  de feina amb la possibilitat d’anar directament a l’empresa , ja que mostra directament direcció on es pot fer entrega del “cv”. 

Per exemple, el portal “Trobaré feinahttp://www.trobarefeina.com/ , on cada dimarts publiquen ofertes de feina ( els "superdimarts" amb informació bastant detallada i directe de l’empresa ( a vegades amb telèfon, correu electrònic i inclùs direcció ). Per veure exemples : http://www.trobarefeina.com/index.asp?ruta=includes/modules/superdimarts/cnt_superdimarts.asp&spdm=ysp6r_ou_56wi_50_bisfi_f06a_whc9o1 del” superdimarts del dia 22-01-2013”.



4-Dinamitza’t amb les xarxes socials i les seves possibilitats , una  realitat que creix dia a dia tant les empreses reclutadores, com els candidats que cerquen feina  ( linkedin, xing, beknown, viadeo, ecademy, plaxo, facebook, ning, netwerklounge.be,  etc )
.
Pots pensar en crear-te i treballar-te una identitat digital, que dongui més visibilitat i millor posicionament a la teva candidatura. Si t’especialitzes ,  a mig i llarg termini podràs aconseguir que es fixin  és molt probable que aconseguiexis contactes de qualitat i oportunitats laborals de futur,  es a dir més entrevistes, però requerirà d’una actitud constant i proactiva.

També pots visualitzar i valorar ofertes de feina mitjançant twitter (, i tot el conjunt d’aplicatius que estan creant-se continuament al seu voltant : tweetempleo, tweetdeck, twitjobsearch,etc., i empreses que estàn potenciant i filtrant candidats.

Per exemple ho pots valorar a la següent llista de "200 comptes de twitter que ofereixen ofertes de feina / orientació laboral" https://twitter.com/edulcoro/empleo/members ( llista pùblica de twitter confeccionada per Eduardo Moreno ).

També podem aprofundir i  millorar l’us de “Linkedin” , cercant grups d’interès, empreses que podem seguir,  millorar la nostra xarxa de contactes, visualitzar oportunitats laborals http://orientacionlaboralsigloxxi.blogspot.com.es/2013/01/37-consejos-para-mejorar-el-uso-de.html?spref=tw .Actualment Linkedin ja té més de 200.000 milions d’usuaris.


5-Potenciar l’autocandidatura: utilitzar directoris d’empreses, ( www.empreses.com, www.anuariacisa.com,  www.paginasamarilla.es, etc ), per tal treure llistat d’empreses objectius i analitzar i valorar les seves pàgines web corporatives:
Aquesta acció, que requereix certa planificació, organització i metedologia, ens pot sorprendre i ens podem il·lusionar,  identificant  els serveis que donen  les empreses .
 Podrem analitzar si estàn difonent ofertes, o inscriure el nostre “cv” en la seva base de dades ( val la pena fer-ho de manera curosa i completa ) , o , si ho permet  la pàgina, aconseguir un correu electrònic, per enviar el “cv” com autocandidatura.

També aconseguirem la seva direcció , i ens podem presentar directament i  presentar la nostra candidatura per futures necessitats de l’empresa ; més recomanble per a petites i mitjanes empreses;  d’aquesta manera, eliminem competència, visualitzem l’empresa i tenim unes sensacions del que veiem, demostrem iniciciativa i actitud practiva, i realment, mai se sap on està l’oportunitat.

En empreses de tamany gran i multinacional, en general, serà molt difícil passar el filtratge de la rececpió.Finalment, amb la informació recollida, la podem traslladar amb una base de dades, que ens servirà per futures recerques.

6-Has pensat de crear un videocurriculum ? Pots donar mès força  i valor afegit a la teva candidatura. Pots valorar la opció, veien exemples a www.futuracv.com , www.videocurriculum.es , www.castingforjobs.com   ( si vols, pots ampliar informació en un post del videocurriculum en aquest blog ). Empreses de selecció com Psicotec o Catenon, ja fa anys que valoren  videocurriculums.


7-Pots obrir-te un canal al youtube, on costumitzar i personalitzar videos, on presentar de forma creativa i innovadora la teva candidatura , habilitats , capacitats, etc.


8-Mail-slogan: Quan enviis un “cv” per mail, ja sigui per reposta a un anunci o bé per autocandidatura, en l’assumpte del correu pots posar un “eslogan o fase creativa”, que predisposi de forma positiva l’obertura del nostre “cv”. El primer objectiu, es almenys, que obrin el nostre “cv”.


9- Localitza’t i il·lusionat: més de 50 centres de promoció econòmica de Catalunya on trobar: borses de treball, orientació laboral, formació, serveis per emprenedors i diferents programes ocupacionals http://siriusrrhh.blogspot.com.es/2012/11/localitzat-i-illusionat-de-50-centres.html


10- Visita els gremis, associaions,  col·legis professionals, entitats que  sector on treballes per estar atent a possibles novetats, xerrades, ofertes laborals, tendencies, etc http://www.comarcalia.com/general/empresesN1_conveni1.asp?xxi=1 es a dir, estigues present, actiu,  i potser en el moment més inesperat pot sorgir una possibilitat...


Altres links d’interes per tal de facilitar-te la recerca activa de feina i la possibilitat de generar entrevistes i oportunitats laborals:


Servei d’ocupació de catalunya  http://www.oficinadetreball.cat/

 Directori de consells comarcals i ajuntaments de Catalunya  http://www.comarcalia.com/general/consells_comarcals.asp?xxi=1

Directori de col·legis professionals i associacions http://www.diba.es/web/altreswebs/collegis

Llistat d’univsritats catalanes i centres de recerca http://www10.gencat.cat/agaur_web/AppJava/a_info.jsp?contingut=enllacos

Administració local (http://www.diba.es/altreswebs 


 Xarxa punts d’informació juvenil  http://www.infojovebcn.cat/



En fi, anem cap a una recerca de feina  cada cop  més activa i creativa, on la nostre “identitat digital” cada cop tindrà més pes....

1 comentari:

  1. Em sembla un bon pla d'acció.

    Tens raó en que la recerca de feina cada cop ha de ser més activa, com una feina en ella mateixa.

    Moltes gràcies.

    Chema Montorio.
    nosomosparados.com

    ResponElimina